Sunday, May 24, 2009

Buddhisme 101


Selv om jeg har studert buddhismen etter evne helt siden min gode venn Herman Hesse tente et uslukkelig lys i mitt sinn og åpnet øynene mine for den religiøse litteraturs dobbeltbunnede analogiske utrykksform i mesterverket Siddharta (1922); har jeg av forskjellige grunner denne våren tatt for meg et par av de buddhistiske grunnbøkene som er tilgjengelig på norsk.

Buddha for Begynnere (Bracan forlag 1995) anbefales både for dem som ikke kjenner noe særlig til buddhismen, og for dem som har vandret mange år og liv i lyset. For de førstnevnte er det en god og svært lettlest innføring uten alt for mange misvisende tolkninger og utlegninger - for de sistnevnte... vel, for det første er boken morsom (men er du først  d e r  er jo forsåvidt  a l t  morsomt), for det andre er en del av illustrasjonene (av Borin van Loon) svært gode og dessuten er det jo sånn at jo bredere din dype innsikt favner jo bedre evner du formidle oppvåkningen til de søkende du måtte møte på din vandring.

Buddhas Fortellinger utgitt i serien Verdens Hellige Skrifter (De norske bokklubbene 2001) er også egentlig et innføringsskrift - og på grunn av et utvalg som forsøker favne for vidt vil jeg egentlig ikke anbefale boken for novisen: boken er mer egnet til å villede enn å opplyse - selv om f.eks teksten Hvem er Jeg (s. 161) nok kan tenne en gnist i det tregeste sinn. 

Med det sagt - den som har studert en del buddhistiske tekster og vet & skille klarlys fra skimrende speilhildringer; hun vil finne mang en skatt i religionshistoriker Torkel Brekke's akademiske tekstutvalg. Især vil jeg anbefale bokens hovedtekst, den svært gode oversettelsen av Buddhacarita for legman, lærd og enhver som verdsetter gode tekster.

For den som har funnet veien hit i søken etter klarlys og ønsker å følge Bror Buddhas vei anbefaler jeg følgende program: Buddacarita, Siddharta, Budda for Begynnere, og så Buddhas Fortellinger. Når ønsket om praksis oppstår i deg anbefaler jeg Zensinn - Begynnersinn som en god innføring i praksis.

- Twinchlian  (tor, mai 07, 2009 15:10:08)

No comments:

Post a Comment