Sunday, May 24, 2009

Historien om Norge [bind 1]


Historien om Norge av Karsten Alnæss (Gyldendal 1996) har fått mye kritikk for å være slepphendt med kildehenvisningene sine. For en som ikke bare er slepphendt med kildene, men noen ganger stjeler skamløst eller tilogmed bevisst feilsiterer eller oppgir ukorrekt kilde er det en diskusjon som er vanskelig å gå inn i. Jeg står, som treller flest, laglig til for hugg.

Jeg synes det er en lettlest og god innføringsbok i norsk historie fra seierherrenes synsvinkel. Jeg fant ikke det jeg lette etter - (jeg søker bakgrunnen i konflikten mellom Tore Hund og "Hellige" Olav; ta kontakt om du vet noe) - men vil ikke nøle med å anbefale boken til nordmenn eller mennesker som er interessert i Norge. Jeg ville dog ikke sitert boken i en akademisk text uten å gjøre oppmerksom på kontroversene. 

Alnæss Historie.. er kort sagt en easy read både for dem som ikke kan så mye og trenger (eller ønsker) en lett norgeshistorisk innføring i en hverdag med mer enn nok tunge (fag) texter, og for dem som kan sin historie men ønsker en lett repetisjon eller bare lurer på hva alt fuzzet handler om.

- Mats Hanssen  (søn, januar 04, 2009 15:58:10)

No comments:

Post a Comment